Kunstenschool ZG: over het laten landen van een nieuwe naam
Afgelopen jaar veranderde Muziekschool Zuid-Groningen van naam. Want: deze naam was toch wel een mond vol, maar dekte vooral eigenlijk niet meer echt de lading. De muziekschool deed inmiddels veel meer dan alleen het geven van muzieklessen. Wel nog steeds in Zuid-Groningen, trouwens. Dus het werd, korter en krachtiger: Kunstenschool ZG. MNKE hielp bij het kenbaar maken van deze naamwissel.
Soms is het heel simpel
Het klinkt ingrijpend zo’n naamsverandering en dat is het voor organisaties als de Kunstenschool ZG ook wel. Een beetje inventarisatie leert dat er veel uitingen zijn waarop de naam moet worden aangepast. In dit geval hadden ze dat intern al heel goed in de smiezen en konden ze dat bovendien goed zelf. Maar: het laten landen van deze naam bij hun publiek en potentiële leerlingen, dat was een ander verhaal.
We kwamen al snel tot de conclusie dat het soms heel simpel kan. Bijvoorbeeld met kleine ingrepen als het toevoegen van een bericht aan de standaard e-mailhandtekening. Zo werd de naamswijziging aangekondigd aan iedereen die mailcontact had met de Kunstenschool ZG. Goedkoop en effectief.
Tweet it!
Daar waren we er echter nog niet mee: we hebben in de aanloop naar de naamswijziging een intensieve social media campagne opgezet waarbij op een leuke en luchtige manier de naamswijziging werd aangekondigd. Dezelfde boodschap is ook meegegaan in alle e-mailnieuwsbrieven. Maar ook offline communicatie was erg belangrijk in deze campagne.
Posters en tassen
Daarom kozen we voor het maken van posters die, helemaal in stijl natuurlijk, zorgden voor zichtbaarheid in de buurt. Dit bracht niet alleen een verandering van naam onder de aandacht, maar natuurlijk ook gewoon de Kunstenschool ZG an sich.
Tenslotte is er speciaal voor de jaarafsluiting een serie mooie tassen gemaakt die de nieuwe URL onder de aandacht brachten, compleet met inspirerende en kunstzinnige quote. Een mooie give-away die nog steeds wordt weggeven, maar vooral: door de ontvangers nog steeds wordt gebruikt.
What’s in a name?
We spreken niet graag grootheden als Shakespeare tegen, maar in a name is best veel. Daarom is een zorgvuldige voorbereiding van een naamwissel essentieel. En vaak blijkt dat je met weinig middelen toch heel effectief kunt communiceren over een nieuwe naam en een nieuwe URL. We geven je graag een paar tips, mocht je zelf binnenkort de naam van een bedrijf moeten (of willen) wijzigen:
- Verandert de URL ook mee? Zorg dan dat de oude URL goed wordt doorverwezen. Zo voorkom je verwarring, dubbele content en blijft Google je vriend. Zeg de oude URL nooit zomaar op.
- Denk er aan dat mailadressen ook veranderen als de URL verandert.
- Maak een lijst met alle middelen waarop de oude naam staat en inventariseer daarmee wat je straks nieuw nodig hebt. Eigenlijk alles waar je logo op staat, moet worden vervangen.
- Een accuraat klantenbestand zorgt er voor dat je huidige klanten goed kunt bereiken. Heb je dat niet paraat? Begin daar dan op tijd mee.
- Maak een kort en duidelijk statement over het waarom van de naamwissel. Deze kun je steeds hergebruiken in mails, op je website, eventueel voor een persbericht en in andere kanalen.
- Neem de aankondiging van de nieuwe naam (en nieuwe URL) op in de e-mailhandtekening van alle mailers binnen het bedrijf.
- Houd rekening met de namen & URL’s van de social media pagina’s. Het wijzigen hiervan is niet altijd heel gemakkelijk en let er op dat je de zuurverdiende volgers niet verliest!
Meer tips? Neem gerust contact op. We adviseren je graag.
Het beeld is gemaakt in samenwerking met The Fine Line Studio.